Pilotaż programowania

W roku szkolnym 2016/2017 przystąpiliśmy do „Pilotażowego wdrożenia programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach”. Innowacja jest realizowana w klasach Szkoły Podstawowej na zajęciach komputerowych i w Gimnazjum na zajęciach z informatyki. Autorem innowacji pedagogicznej jest pan Cezary Kaczor.

W realizację pilotażu zaangażowane były m.in. nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej. Już od września 2016 r. podjęliśmy działania w celu podniesienia swojej wiedzy i umiejętności dotyczących wdrażania programowania wśród swoich uczniów.

Zakupiono pomoce do nauki programowania w postaci robotów Bee-Bot i mBot. Nauczyciele w swoje działania zaangażowali również rodziców, którzy wzbogacili bazę dydaktyczną o nowe pomoce w postaci gier edukacyjnych Scottie Go!.

W ciągu roku szkolnego wykorzystywane były podczas zajęć komputerowych i informatycznych zakupione pomoce (j/w), aplikacje Scratch i mBlock oraz aplikacje online (Scratch, godzinakodowania.pl, playcodemonkey.com, blockly-games.appspot.com).

W ramach pracy sieci współpracy i samokształcenia Górowskiego Zespołu Nauczycieli Informatyki i Powiatowego Zespołu Nauczycieli Edukacji Elementarnej 21 listopada 2016 roku mieliśmy okazję obejrzenia lekcji otwartej w klasie III szkoły podstawowej z zakresu zajęć komputerowych w Zespole Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Krobi.

13 grudnia 2016 roku w Zespole Szkół w Niechlowie odbyła się druga lekcja otwarta zajęć komputerowych. W lekcji wykorzystano środowisko Baltiego do zaprojektowania choinki na zbliżające się święta, Scratcha Juniora do zaprogramowania własnego projektu i pszczółkę Bee-Bot dla zakodowania drogi do szkoły.

9 marca 2017 r. odbyła się lekcja otwarta z zakresu zajęć komputerowych w naszej szkole, w której ponownie uczestniczyli nauczyciele informatyki oraz edukacji wczesnoszkolnej.

Zajęcia przeprowadzone zostały przez panie Renatę Stępień-Chmiel i Renatę Woźny, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej. Uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności z zakresu programowania. Pracowali w dwóch grupach wiekowych – klasa II i III. Kodowali online z małpką, która po stracie bananów musi je odzyskać pokonując coraz to trudniejsze zadania. Jest to gra dla dzieci, które potrafią już czytać, gdyż małpka po każdym wykonaniu zadania informuje o innych rozwiązaniach podczas pokonywania trasy. W trakcie zajęć wykorzystane roboty Bee-Bot, do których wcześniej na zajęciach technicznych dzieci samodzielnie wykonały makietę przedstawiającą miasto. Dzieci programowały Bee-Boty, które poruszały się po makiecie z ulicami. Zadaniem jednej grupy było dotarcie do wskazanych budynków w celu zdobycia wyrazów potrzebnych do ułożenia hasła na temat programowania. Uczniowie z drugiej grupy mieli za zadanie dotarcie do wybranego miejsca, a następnie rozwiązanie zadania – rozkodowanie rysunku. Tego rodzaju gry rozwijają kreatywne myślenie, uczą współdziałania z innymi. Uczniowie wykonywali obydwa zadania z dużym zaangażowaniem. Nauka programowania okazała się dla nich wspaniałą zabawą.

Nauczyciele wzbogacali swoją wiedzę uczestnicząc w różnych formach doskonalenia:

    • W dniach 16-18 września 2016 r. uczestniczyliśmy w VII Konferencji Nauczycieli Informatyki w Jemielnie „Kodowanie i robotyka w szkole”, którą zorganizował Górowski Zespół Nauczycieli Informatyki - sieć współpracy i samokształcenia. W programie znalazły się wykłady i warsztaty związane tematycznie z hasłem konferencji;

    • 19 stycznia 2017 roku w Konferencji "Kodowanie od najmłodszych lat" dla nauczycielek nauczania wczesnoszkolnego;

    • Dnia 10 maja 2017 r. i 11 maja 2017 r. w Legnicy uczestniczyłyśmy w Krajowym seminarium kontaktowym eTwinning. Pierwszego dnia uczestników wprowadzano w tematykę związaną z programowaniem i eTwinningiem. Drugiego dnia zajęcia odbywały się w formie warsztatów. Przedstawiono narzędzia oraz przykładowe projekty eTwinning. Seminarium zakończone zostało zaplanowaniem własnych projektów i ich rejestracją.